Jeg er enig i at spill kan være lurt å bruke i
undervisningssammenheng, fordi det er noe som er motiverende, og fordi en
sammenlikning av ulike medier kan gjøre elevene i stand til å legge merke til
ulike virkemidler som blir brukt. Men selv om jeg nå tar Læring med digitale
medier, er jeg også veldig opptatt av norskfaget, og siden det er mange i
LDM-klassen som ikke har tatt norsk, så har jeg lyst til å si at selv om vi
skal forsøke å bli mer digitale i skolen, så må vi ikke undervurdere trykte
(skjønnlitterære) bøker. Det er ikke slik at alle elever leser bøker på
fritida, og ofte er det gutter som helst velger bort lesinga. Men å lese på
nett, eller faktatekster andre steder, for den saks skyld, er ikke det samme
som å lese ei novelle eller en roman, og jeg mener det er veldig verdifullt å
lære elevene å bli glad i bøker. Å kunne lese er veldig mange ulike ting, og
jeg tror det er veldig mye bra som kommer ut av å lese bøker, som man vanskelig
kan lære med digitale medier.
For det første er det slik at man lærer mye om livet og
verden ved å lese historier. Man får et innblikk i andres liv, og lærer om hva
som kan skje og hvilke konsekvenser ting man gjør kan få. For det andre lærer
man veldig mye om seg selv når man leser. Man identifiserer seg med karakterer,
og tar standpunkt til hva man selv ville gjort i gitte situasjoner, og de
følelsene tekstene vekker i en, sier en noe om hvilke holdninger man selv har
til tematikken. Man utvikler empati, og man blir kanskje bedre i stand til å
takle utfordringer i eget liv. Man kan argumentere for at man kan få mye av det
samme gjennom spill, men jeg mener at man har veldig lett for å bli veldig
opptatt av oppdraget når man spiller, og at man ikke engasjerer seg spesielt
mye følelsesmessig. Det er dessuten ikke så lett å identifisere seg med en
spillkarakter, det er som regel veldig lett å se at denne karakteren ikke
likner en selv, og man tenker ikke så mye over dennes personlighet. Når man
leser bøker, spesielt de uten bilder, krever det mer av egen fantasi og
forestillingsevne, enn et spill som kanskje overgår enhver fantasi.
Jeg mener at det er viktig å lese skjønnlitteratur, ikke
bare fordi man da lærer om ulike virkemidler eller sjangre, men fordi man
gjennom litteraturen kan få god hjelp til å bli "dannede" mennesker,
noe som også er et viktig mål i Kunnskapsløftet. Det er klart, lesing gjør oss
også til bedre skrivere, og i yrkeslivet er det nok mange flere som får nytte
av å kunne skrive fag-/saktekster enn skjønnlitterære tekster. Jeg mener bare
at det er veldig viktig at vi finner plass til de trykte bøkene også i
fremtidens norsktimer. Jeg tror jeg kan bli en lærer som er god på å bruke
digitale medier i undervisningen, også spill, selv om klasserommet mitt kommer
til å ha mange bøker. Det er vel bare om å finne en gylden middelvei.
Interessant det du skriver om her. Nå står det å lese på Forskning.no den 4. oktober at "det å lese en god roman gjør hjerne smartere". Dette er i hvertfall en hypotese som er fremsatt om at noe ved kvalitets-litteraturen setter i gang tankeprosesser i hjernen, som tvinger oss til å reflektere. Kanskje noe i dette?
SvarSlettTakk for tipset om forskning.no! Veldig nyttig side som jeg ikke visste om! Likte selvfølgelig at noen har funnet ut at man blir smartere av å lese en god roman, men det kommer vel an på hvilken form for intelligens man ser på. Kanskje kan man bli litt mer sosialt intelligent ved å lese og sette seg inn i andres liv, men er jeg smartere enn dem som ikke liker å lese? Det vil jeg på ingen måte påstå. Man tilegner seg vel gjerne kunnskaper om det man leser om, og en som leser for eksempel Illustrert Vitenskap vil lære mye om mye forskjellig som jeg ikke kan noe om. Kan man ha en generelt smart hjerne??
SlettGodt og overbevisende skrevet om et for skolen og samfunnet svært viktig anliggende - bøkenes status. Som IKT-menneske er jeg opptatt av ulike digitale verktøy og formater og hvordan bruke disse og gode læringsaktiviteter til å skape læringsprodukter. Det analoge møtet mellom bok og leser har andre unike kvaliteter. Den kommende regjeringen ønsker å kutte momsen på e-bøker. Vil folk lese mer da? Hvor forskjellig oppleves ei bok-bok og ei e-bok?
SvarSlettDu inspirerer med dine tekster. I hodet pusler jeg med et innlegg om fortellinga.
Selv har jeg ikke ennå lest ei e-bok, for meg er ei bok noe jeg koser meg med, mens de digitale hjelpemidlene lett innbyr til Multitasking. Man sjekker litt her og der, svipper innom facebook, det popper opp en e-post osv. Jeg leste en sak i Dagbladet i dag, om at menn helst leser bøker skrevet av menn (i forbindelse med Nobelprisen i litteratur som ble gitt til en kvinne), og her ble det nevnt at menn kanskje liker e-bøker bedre enn kvinner, fordi de liker knapper og dingser og sånt. Det ble vist til Garpestad, som går under navnet "Bokdama" i sosiale medier, men jeg har ikke klart å finne frem til hvor hun skriver om dette med menn og e-bøker. Bloggen hennes er på http://www.forlagsliv.no/bokdamaatwork/
Slettog hun viser her til en undersøkelse
(http://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/viewFile/1923/1789)
av Ellen Knutsen, som Garpestad mener "slår strengt tatt bare fast at kvinner leser mer enn menn", men jeg synes den får frem en del synspunkter om hvorfor menn leser mindre skjønnlitteratur enn kvinner, og ikke bare bøker generelt.
Se http://ppublogg.blogspot.no/2013/10/blogger-lre-av.html Håper det er i orden.
SvarSlettOi! Ja, det er i orden :) Kjenner jeg blir litt forlegen og får prestasjonsangst av å havne i slikt selskap, men slår meg til ro med at jeg er "ulikt kaliber" ;)
SvarSlettTakk for at du har trua på meg!