tirsdag 29. oktober 2013

En god PowerPoint-presentasjon

I løpet av mine år som student har jeg vært på forelesning med rundt 20 ulike forelesere, og de aller fleste av dem har valgt å benytte seg av presentasjonsverktøyet PowerPoint. Det har gjort at jeg nå kan se tilbake på mange ulike måter å bruke PowerPoint, og jeg vil forsøke å oppsummere hva jeg mener og har erfart fungerer bra og ikke fullt så bra.

  • Overskrifter på lysbildene er bra, da husker jeg hva det er foreleseren i utgangspunktet snakket om, i tilfelle digresjoner, og hvis jeg plutselig skulle oppdage at jeg tenkte på noe annet.
  • For mye tekst gjør at jeg blir opptatt med å lese, og ikke så mye med å lytte.
  • Figurer er fint hvis de er lettforståelige. Da kan de hjelpe meg å forstå bedre. En innviklet figur gjør at jeg anstrenger øynene mer og ørene mindre.
  • Små illustrative bilder som understreker tekst (både muntlig og skriftlig) gjør at jeg husker det som blir sagt bedre.
  • Bilder uten tekst kan fungere veldig godt. En god forteller som bruker bilder som forsterker budskapet, fanger lettere min oppmerksomhet enn en som leser opp tettskrevet tekst fra lysarkene.
  • Skrivefeil er distraherende.
  • Å publisere PowerPointene på Fronter kan være bra. Legges de ut før forelesning, slik at jeg kan skrive dem ut og notere direkte på utskriften, har jeg mye mer nytte av dem, enn om de blir lagt ut etter forelesning. Det er vanskelig å ta gode notater samtidig som man tenker at "dette får jeg jo på nett etterpå".
  • Å ikke publisere PowerPointer etter forelesning, og samtidig fylle lysarkene med tekst, gir meg skrivekrampe. Jeg har neppe lært noe særlig etter en manuell kopieringsmaraton.
  • En god forelesning trenger ikke inneholde en PowerPoint-presentasjon.
  • En god PowerPoint-presentasjon kan gjøre en forelesning bedre.
  • Spørsmål: Hvis alt du skal si er skrevet på lysarkene, hvor godt har du da egentlig satt deg inn i stoffet? Signaliserer du at dette er interessant stoff?

Så hva har jeg lært? Når jeg går ut i læreryrket skal jeg ikke forelese for elevene mine, men jeg skal likevel presentere nytt stoff for dem. Jeg kommer garantert til å lage PowerPoint-presentasjoner, og jeg skal huske de forelesningene jeg selv har lært mest av. De som hadde en engasjert forteller, spennende bilder og beskrivende figurer som jeg forstod. 

1 kommentar:

  1. Nyttig og lærerikt - å reflektere over erfaringer. Flott at du deler slik at vi andre kan skjerpe oss. Det du anfører er gode, generelle regler. Presentasjoner (laget i PowerPoint, Impress eller Prezi) kan brukes til mye forskjellig - ikke bare som støtte til forelesning/foredrag. Andre forutsetninger gir kanskje andre føringer for hva som er en god presentasjon.

    SvarSlett