torsdag 26. september 2013

Student-blogg fra 2011-2012

I konnektivismens ånd tenkte jeg at det kanskje kunne være noe å lære av å kikke litt på bloggene til noen som tok IKT og læring for to år siden (fant link dit på lærer Thomas' blogg). Syntes dette innlegget av ei som heter Hilde-Gunn var interessant: Oppgaver som ikke kan Googles.
Jeg er helt enig i det denne studenten skriver om at vi må tenke litt annerledes når vi designer oppgaver for elever med nett-tilgang. Hvorfor ikke be dem lete opp ulike meninger om et gitt tema på Internett, og så la dem vurdere og selv reflektere over hva de selv mener? Så mye mer vi kan lære av å ha tilgang til andres meninger! Lærer Thomas kunne nektet oss å se tidligere studenters blogger, men jeg tenker at vi som kommende lærere også må se på læring som noe annet enn reproduksjon av fakta. Jeg fant ikke "fasit" i den gamle bloggen, men flere gode ideer som jeg tar med meg videre.

1 kommentar:

  1. Så bra at du fant frem til et av Hilde-Gunn sine gode innlegg. Det er helt avgjørende å gi elevene oppgaver og utfordringer der de både skal bruke Internett til å finne/samle relevant fagstoff, og så å sette sammen og reflektere videre - utvikle nye elementer/sider/tilpasninger/anvendelser. Gjerne uttrykt i en tiltalende kreasjon - bokstavelig talt produsere læring.

    Du viser også det jeg kommenterte i ditt forrige innlegg: Vi kan lære mye av å lese hverandres blogger. Å finne frem til for oss (du og jeg og alle andre) faglig gode og velskrevne innlegg/blogger er ofte befriende lærerikt og forløsende for egen refleksjon.

    SvarSlett